Jernladyen (V)

30. april 2020

Har I også lagt mærke til det? Der er kommet danske jordbær i supermarkederne!

Der er ingen bedre tegn på, at sommeren er på vej, end når sådanne dejlige overraskelser dukker op. 🤩 Jordbær er dejligt rige på C-vitamin, så vi skulle da lige have en bakke ned i kurven hver især.

Som vi har skrevet under 'Tips og Tricks' øger C-vitamin optaget af jern, så dette var den perfekte anledning til også at handle ind af jernholdige fødevarer. 

Resultatet blev 'Jernladyen' - en salat, som hjælper dig med at optage mere jern i kroppen.

Har du nogensinde tænkt over næringsindholdet i dine krydderier? Tørret timian er ét af de krydderier, der indeholder mest jern.

 

Tilberedning: 15 min.

Antal: 4 personer

 

Alt, hvad du skal bruge til Jernladyen, er:

 

Salat

400 g. jordbær

100 g. spinatblade

150 g. enokisvampe

3 medium skalotteløg

2-3 spsk. timian

Din yndlingsolie til at stege med (her er brugt olivenolie)

 

Fremgangsmåde

1. Skær og svits skalotteløgene i olie på panden og tilsæt timian. Lad dem køle af.

2. Skyl spinat og jordbær.

3. Skær jordbær i ønsket størrelse.

4. Skær rødderne af enokisvampene og del dem op (kan skylles, hvis det ønskes).

5. Bland alle ingerdienserne sammen og servér.

 

Salaten kan både nydes som tilbehør til andre retter og til at spise som hovedret. Ønsker du at servere salaten som hovedret, anbefaler vi, at antal personer halveres.

Tip: Ønsker du mere knas i salaten, kan du med fordel smide nogle pinjekerner på panden og riste dem sammen med løgene.

Tip 2: Hvis du har fået fat i nogle søde jordbær og ønsker, at salaten bliver mindre sød, kan du hælde lidt limesaft over salaten.